Tast de cultura

Aprèn i gaudeix: l’art, la música i les paraules ens permeten descobrir d’on venim per poder decidir cap on anem.

Les Menines

Les Menines (1656) és considerada l’obra mestra de Diego Velázquez. A simple vista pot semblar una representació comuna de les famílies reials del segle xvii i, de fet, el títol oficial era La família de Felip IV. Malgrat això, aquesta obra va ser molt revolucionària perquè va trencar totalment amb la manera de fer els retrats segons els cànons clàssics. Descobriu per què!

Diego Velázquez (Sevilla, 1599- Madrid, 1660) és considerat un dels màxims exponents de la pintura espanyola. Al principi, durant la seva època a Sevilla, la seva pintura destacava per tenir una influència directa de Caravaggio. Als 24 anys va ser nomenat pintor del rei Felip IV, el càrrec més important dels pintors de la cort.

Considerat el major exponent de la pintura barroca espanyola.

1. El símbol de la dinastia dels Habsburg

La nena que veiem al centre és la infanta Margarita (16511673). S’ha dit que el seu protagonisme simbolitzava l’esperança de perpetuar la dinastia dels Habsburg, fos a través del seu regnat o a través de la seva descendència.

2. La pintura, una art liberal

Com que es tracta d’un quadre tan complex i innovador, hi ha una segona tesi que deixa enrere l’àmbit polític i se centra en el pictòric. S’hi afirma que l’obra simbolitza la lluita de Velázquez per fer de la pintura una art liberal.

3. Velázquez, al centre de l’obra

L’escena sembla el taller d’un pintor. La figura que hi veiem, amb un enorme llenç al davant, és Diego Velázquez. Mai abans en la tradició de la història de l’art un retrat reial havia inclòs el mateix artista. Velázquez se situa molt visiblement, en plena feina, vestit segons la selecta ordre de Santiago, privilegi que se li havia denegat.

4. Un quadre de Mariana d’Àustria i Felip IV

Llavors, què pinta Velázquez? Qui hi ha a «l’altre costat del quadre»? El pintor representa el moment en què ell mateix retrata el matrimoni reial. Però, com ho podem saber? El quadre que veiem al fons, amb les figures de Mariana d’Àustria i Felip IV, és un mirall. Per tant, en el mirall es reflecteix l’objecte que està pintant en el llenç Velázquez.

5. El mirall, un reflex dels reis o del quadre?

Així i tot, encara queden més trencaclosques en el quadre. El mirall reflecteix els reis posant per al pintor o reflecteix el mateix quadre que està pintant Velázquez? Hi ha diverses hipòtesis sobre aquesta qüestió. El que sí que aconsegueix l’autor és crear una atmosfera íntima gràcies a l’ús de la llum que entra per la finestra i que sembla gairebé real. 

6. Els espectadors: el motiu del quadre de Velázquez?

Sembla que Velázquez ens estigui pintant a nosaltres. Juntament amb la profunditat de l’espai a l’altre costat del quadre, amb les escales al fons, i l’escala a mida real de la pintura, podem sentir com si poguéssim entrar dins l’escena. Aquesta creació d’il·lusions espacials en pintura era típica del Barroc. Velázquez ho aconsegueix sense trucs òptics, només jugant amb la representació.