Tast de cultura

Aprèn i gaudeix: l’art, la música i les paraules ens permeten descobrir d’on venim per poder decidir cap on anem.

Le déjeuner sur l’herbe

Va ser l’obra més polèmica i controvertida del Saló dels Rebutjats del 1863. Descobriu-ne el perquè!

Le déjeuner sur l’herbe (1863) és un dels quadres més escandalosos i, alhora, més lloats d’Édouard Manet. En aquesta obra l’autor hi va plasmar la seva lluita per l’alliberament de l’art. Va ser descartat al Saló del 1863 i, com a protesta, es va mostrar al Saló dels Rebutjats, l’exposició d’obres que es va fer en contra del Saló oficial. En aquell moment l’obra va causar una gran controvèrsia.

Édouard Manet (París, 1832-1883) va ser un pintor francès emmarcat en el corrent realista que va exercir una gran influència en els iniciadors de l’impressionisme. Les seves obres mostren una visió emotiva de l’home europeu del segle XIX.

El pintor Henri Matisse va concloure que Manet, va ser “el primer pintor a aconseguir la traducció immediata de les sensacions; va alliberar l’instint del pintor”.

1. Provocar l’espectador

Mitjançant aquesta escena, Manet buscava violentar el públic i defensar la llibertat d’expressió de l’artista. En l’obra s’hi representen dos homes, vestits, que comparteixen el dinar amb una dona completament nua i que mira directament l’espectador. Tota una provocació per a l’època!

2. Tela de grans dimensions

La noia pèl-roja és Victorine Meurent, la model favorita de Manet, que també va ser pintora. La podem veure en altres pintures de l’artista que també van ser molt irritants en aquella època com ara l’Olympia (1863). Per si no hi havia prou polèmica, Manet va utilitzar el llenç més gran que va trobar: més de dos metres tant d’alt com de llarg.

3. Vestuari estrafolari

Els dos personatges masculins són l’escultor Rodolphe Leenhoff i el germà de Manet, Gustave. Apareixen vestits amb robes gens adequades per a un pícnic al camp.

4. La futura dona de Manet

Al fons veiem una dona mig vestida al riu. Ens pot semblar una figura un mica estranya perquè és d’una mida excessiva i desproporcionada si la comparem amb la perspectiva general de l’obra. Es tracta de la futura dona de Manet, Suzanne Leenhoff, amb la qual en aquell moment estava promès en secret.

5. Fantasia i psicologia

No us sembla una barca massa gran? Aquesta part de la pintura encara accentua més la sensació de fantasia: la perspectiva de les figures del fons i la llum no quadren amb la resta del quadre. Això ens mostra l’interès dels artistes moderns pels somnis i per l’inconscient, i és que la psicologia era una de les temàtiques que començaven a estar de moda.

6. Retrat, nu, paisatge i bodegó

L’aparició del menjar en l’obra no és gratuïta. Amb ironia, Manet ha introduït en un mateix quadre tots els gèneres de la pintura: el retrat, el nu, el paisatge… i, per descomptat, el bodegó.

Per a més informació podeu visitar la pàgina web del Musée d’Orsay.