Tast de cultura

Aprèn i gaudeix: l’art, la música i les paraules ens permeten descobrir d’on venim per poder decidir cap on anem.

Impression, soleil levant

Va ser la primera creació veritablement impressionista, reflectint gran part
de les característiques de l’estil.

Impression, soleil levant (1872) de Claude Monet, es troba exposat al Museu Marmottan Monet de París. L’obra mostra la sortida del sol en un paisatge marí emboirat. Es tracta del primer quadre impressionista, que va donar nom a l’estil. Monet va ser un dels artistes que millor van encarnar la nova manera d’aproximar-se a la pintura a la fi del segle XIX.

Després de les revolucions industrials i els avanços tecnològics que van tenir lloc en la modernitat, els artistes d’aquest temps van iniciar un autèntic corrent avantguardista que de vegades va ser perseguit, criticat i mal acceptat per la societat i les autoritats de l’època. Aquesta pintura va causar un gran estupor en el Saló dels Rebutjats que va acollir l’art no oficial d’aquests artistes que exigien canvis.

Claude Monet (1840-1926) va viatjar a Londres entre 1870 i 1871, i allí va poder conèixer l’obra del paisatgista William Turner, pintor del romanticisme anglès que va destacar pel seu estil avançat i vaporós, estil que copiarà Monet i després la resta dels impressionistes.

Monet va promoure l'anomenada pintura à plein air o a l'aire lliure.

1. Canvi de paradigma

Aquesta pintura es va realitzar en el port de Le Havre. Perquè us feu una idea de
com va canviar el treball de l’artista, per pintar Impression, Monet va inventar
un estudi mòbil des d’una petita barqueta que navegava per aquest port.

2. Sensació atmosfèrica

Fixeu-vos bé en com Monet ha pintat el mar. Tot són taques i pinzellades de
molts colors… La impressió que donen aquestes taques és la de la naturalesa
canviant. Això es deu a voler captar instants de manera que expressessin el pas
del vent sobre l’aigua, el reflex del sol o els canvis de llum al llarg del dia.

3. Pintura ràpida o a l’aire

Heu vist aquests navegants? Realment, aquestes taques són més aviat gargots
abans que la silueta definida d’un barquer. Monet i uns altres van promoure així
l’anomenada pintura à plein air o a l’aire lliure.

4. Tècnica

En aquest conjunt de taques i línies reconeixem el perfil d’un port qualsevol.
Podríem dir que una altra de les coses que va enfuriar els crítics era aquesta vista
gens atractiva d’un racó del port qualsevol, doncs anava en contra de la gran
tradició de l’Art.

5. Incidència de la llum

El que més crida l’atenció d’aquesta pintura és, evidentment, aquest sol
naixent completament rodó i taronja. Monet opta per una figura ben brillant
i intensa que transmeti el sol a primeres hores del matí contrastant
entre la boirina.

6. Colors predominants

En aquest intent de plasmar el lumínic, Monet renuncia al negre, acolorint les
ombres amb tons freds i barrejant-los amb el seus colors complementaris.