Tast de cultura

Aprèn i gaudeix: l’art, la música i les paraules ens permeten descobrir d’on venim per poder decidir cap on anem.

Composició en vermell, groc, blau i negre

Una obra amb més significat del que us penseu.

Composició en vermell, groc, blau i negre (1921) és una de les obres clau de Piet Mondrian, un dels principals artistes de De Stijl, el principal moviment d’avantguardes als Països Baixos. Tot i semblar una composició molt actual, el va pintar fa quasi 100 anys.

Avui en dia el podeu contemplar al Gemeentemuseum de La Haia, que és el museu municipal de la ciutat. La seva col·lecció d’art modern ofereix una perspectiva general de l’art holandès, així com la col·lecció més gran de pintures i dibuixos de Mondrian.

Pieter Cornelis Mondriaanmm més conegut com a Piet Mondrian (Amersfoort 1872 – Nueva York 1944), és el l’autor més conegut de l’avantguarda holandesa.  Va començar a pintar paisatges amb un estil molt més clàssic però va evolucionar des del naturalisme al simbolisme per concloure a l’abstracció. Ell, juntament amb Wassily Kandinzky i Kazimir Malévich, són els màxims representants de l’inici de l’art abstracte.

Tot i ser un autor amb molt renom, moltes vegades s’ha parodiat i trivialitzat la seva obra… però les seves obres són més profundes de la simplicitat que veiem a simple vista. Totes les seves composicions (així és com anomenava les seves pintures no figuratives) consten de formes rectangular en vermell, groc, blau i negre separades per línies negres molt gruixudes són el resultat de 30 anys de carrera buscant la puresa de les formes i l’existència.

Les seves pintures són molt més complexes del que aparenten.

1. Fundador de De Stijl

Mondrian va començar la seva carrera, com altres pintors de la seva època, atret pels paisatges i pintures més tradicionals fins que va conèixer el cubisme. Amb altres companys holandesos van fundar De Stijl, un moviment artístic d’avantguardes conegut com a neoplasticisme.

2. Buscant la puresa formal

Aquest moviment buscava una estètica renovadora basada en la depuració formal. Buscava una renovació estètica integral de l’entorn humà basada en uns valor plàstics nous , universals i més purs, d’aquí les formes geomètriques.

3. Quins colors?

La reducció de l’art a formes geomètriques pures, com quadres i rectangles, anava acompanyada de colors també purs. Fixeu-vos que els colors plans del quadre són els colors primaris: vermell, blau i groc.

4. Més que art

Com altres artistes i intel·lectuals de principis de segle, Mondrian també buscava que l’art assolís una forma espiritual. Per això es va involucrar en el moviment de la Teosofia, un moviment fundat per l’escriptora Helena Blavatsky.

5. Qüestió d’equilibris

De fet, l’horitzontalitat i la verticalitat representen els pols oposats de l’existència: espiritual i material, femení i masculí, positiu i negatiu. Segons Mondrian “la seva unió és la felicitat”.

6. El sacrilegi final

Mondrian desitjava tan la puresa estètica que quan Theo Van Doesburg, amb qui va fundar De Stijl ,va utilitzar línies diagonals enlloc de verticals i horitzontals, Mondrian va decidir separar-se definitvament del grup davant el que ell considerava un sacrilegi.