Tast de cultura

Aprèn i gaudeix: l’art, la música i les paraules ens permeten descobrir d’on venim per poder decidir cap on anem.

La V simfonia

Ludwig Van Beethoven (1770- 1827)

Segurament Beethoven és un dels compositors més coneguts i més interpretats. Vivint a una època plena de revolucions i canvis socials, la seva música ens transmet moments lírics i tempestuosos, tràgics i juganers.

D’entre les seves composicions, la Cinquena Simfonia no és solament la més coneguda sinó una de les obres més interpretades del repertori simfònic. Quan parlem de la Cinquena tothom sap a què ens referim.

Qui no coneix el primer tema? El famós Ta ta ta taan: tres notes iguals i una quarta més llarga.

Com es pot arribar a escriure una obra mestra partint d’un tema tan senzill? Per Beethoven res no era senzill. Quan escrivia una obra podia refer-la fins a vint vegades, com s’ha trobat en els seus esbossos i apunts.

Retrat pintat per Joseph Karl Stieler el 1820.

Es diu que va trobar la inspiració per escriure aquesta entrada sentint el cant d’un verderol mentre feia un passeig pel Prater de Viena, i realment sembla el cant d’un ocell, però quin ocell! És com el cop del Destí trucant a la porta, va dir Beethoven.

La simfonia va ser començada al 1805 però va ser aparcada per donar pas a la creació de la Quarta Simfonia, una simfonia més clàssica i alegre. Aquest fet fou provocat pel seu compromís matrimonial amb la comtessa Therese Brunswich al maig del 1806; relació que es va anar deteriorant i arribà a la seva fi el 1810.

Podem imaginar el recorregut de la Cinquena: començada en el moment on s’inicia la relació amorosa i acabada quan es preveu la fi de l’amor.

Escoltant el primer moviment, apareix el conegut tema, sense cap preàmbul, on podem imaginar-nos Beethoven davant el seu propi destí. Vol dir això que ell ja preveia el fracàs de l’amor?

Quan tot ha estat dit, trobem el segon tema que és més melòdic o cantabile i per tant, molt contraposat al primer.

Podrien el Destí i l’Amor, recrear la lluita de dos personatges: Beethoven i la Comtessa?

Aquesta simfonia s’estrenà a Viena el 22 de desembre de 1808 però al programa de mà figurava com la Sisena Simfonia mentre que la Pastoral (actualment la Sisena) era la Cinquena, i així van ser anomenades almenys fins al 1813.

De vegades trobem música injustament associada a actes o idees amb les quals no tenia res a veure. La Cinquena, malauradament, no se’n va escapar. Durant la segona guerra mundial els alemanys feien servir el llenguatge Morse per als seus comunicats i els quatre cops del Destí, tres punts i una ratlla, equivalen a la lletra V de victòria.