Tast de cultura

Aprèn i gaudeix: l’art, la música i les paraules ens permeten descobrir d’on venim per poder decidir cap on anem.

El petó

El petó (1907-1908) és una de les obres més famoses del pintor Gustav Klimt que va participar en el moviment Sezessionsstil i que va estar en sintonia amb el Jugendstil alemany, el Modernisme català, l’Arts&Crafts britànic o l’Art Nouveau francès.

És un quadre de grans dimensions que medeix 180 per 180 centímetres i es va exposar per primera vegada el maig de 1908 a Viena. Actualment s’exposa a la Österreichische Galerie Belvedere de Viena.

Gustav Klimt (Baumgarten, 1862 – Viena, 1918) sempre va ser un artista rebel. Era membre del que s’anomenava la Secessió de Viena, un moviment que va ser fundat el 1897 per 19 artistes. El seu objectiu era abandonar l’estil i valors del vell art austríac i liderar una renovació artística. Just abans de pintar “El petó” klimt ja havia rebut moltes crítiques per pintures que havia realitzat a la universitat de Viena i que el qualificaven de “pornogràfic” i “pervertit”.

És un dels quadres més reproduïts al llarg de la història, una obra que significa molt més del que veiem a simple vista.

1. Amor entre amants

És una obra que representa l’amor entre dos amants. Aquest tema va obligar a Klimt a introduir per primera vegada en les seves obres, un personatge masculí a l’escena, i és que ell es caracteritzava per pintar només figures femenines. Per això no és casual que el rostre masculí estigui ocult, sinó que ho fa per no treure protagonisme a la dona.

2. La protagonista, una modista?

La model d’aquest petó és un misteri. Es comenta que podria ser Emilie Flöge, una modista d’alta costura també model d’altres pintures de Klimt. Flöge era una dissenyadora vienesa molt experimental i innovadora amb un estil personal que va inspirar l’estètica d’aquest artista.

3. Més enllà del mercat artístic

El 2016 la Casa de la Moneda d’Àustria (Ceca de Viena) va emetre una moneda per valor de 50 euros dedicada a aquesta obra. De color daurat, en una cara es podia veure un primer pla del petó i en l’altra al propi Klimt al costat del retrat d’Emilie Floge.

4. La protagonista, una mecenes?

Existeix una altra tesis al voltant al petó i a la dona que apareix en ell que defensa que la model és Adele Bloch-Bauer. Adele era una refinada mecenes que freqüentava els cercles intel·lectuals del fi del segle vienès. La podem veure representada en altres obres de Klimt.

5. Sensualitat i religió

Les obres de Klimt acostumen a ser molt sensuals i en aquesta també és així. La decoració dels mantells i l’entorn, amb les seves incrustacions de pa d’or recorden a la decoració de les esglésies bizantines. És per això que, per a alguns, aquesta barreja de l’amor terrenal i l’estil religiós va resultar ser una blasfèmia.

6. Barreja d’estils i influenciès

En l’obra s’aprecia una barreja d’estils i influències: els espirals ens recorden a l’Edat de Bronze; el disseny dels mantells s’emmarca en el moviment Arts and Crafts, mentre que les figures dels protagonistes i els seus moviments tenen influència de l’Art Nouveau.